Veľká časť internetových užívateľov hľadá nielen informácie, ale takisto napr. služby alebo produkt veľmi jednoduchou cestou- do vyhľadávača (Google) zadajú ľubovoľnú frázu alebo kľúčové slová a ten im následne poskytne hneď niekoľko relevantných výsledkov. Tie sú však zoradené v určitom poradí a je veľmi pravdepodobné, že bežný človek klikne na niektoré z výsledkov, ktoré sa mu zobrazia na cca prvých dvoch stranách v hľadaní. Najmä pre komerčne orientované weby, ktoré predávajú služby alebo tovar sa preto stáva dôležitým boj o tieto viditeľné pozície.
A práve k tomuto cieľu slúži SEO alebo optimalizácia pre vyhľadávače. Žiadna optimalizácia síce nemôže zaručiť presnú pozíciu, na ktorej skončíte, avšak kvalitnou operáciou s vnútornými i vonkajšími faktormi webu jednoznačne prichádza efekt, akým je postupné zvyšovanie pozície. Týmto spôsobom sa dá vo vyhľadávači predbehnúť konkurencia a vylúčené samozrejme nie sú TOP miesta vo výsledkoch hľadania. Je však potrebné detailne nasledovať všetky postupy profesionálnej optimalizácie .
Search Engine Optimization (SEO) sa rovnako ako reklama PPC (Pay-per-click) radí k nástrojom a procesom súvisiacim s marketingom vo vyhľadávačoch. Je ale medzi nimi rozdiel.
Zatiaľčo v prípade PPC si svoju pozíciu platíte v dôsledku počtu kliknutí na uverejnený odkaz, optimalizácia SEO dosiahne viditeľné miesto vo vyhľadávačoch prirodzenou, čiže organickou cestou. Tým pádom je jeho pozícia nespoplatnená a takisto má tendenciu prinášať dlhodobejší efekt.
Do čoho sa ale v prípade optimalizácie oplatí investovať je profesionálne odvedený proces so všetkým, čo tieto úkony prinášajú vrátane potrebných nástrojov.
Základom je úprava alebo nastavenie technickej časti webu (on-page), takisto početná tvorba efektívneho textového obsahu, ale dôležitými faktormi sú rozhodne aj vonkajšie vplyvy (off-page), kedy je najznámejšia napríklad práca s tvorbou spätných odkazov.