V posledných dňoch sa na internete objavili informácie o najnovšej vedeckej štúdii, ktorú vypracoval inštitút Ifo Hans – Dieter Karl a Hnas – Werner Spinn. Podľa týchto informácií elektromobily v skutočnosti nie sú až tak ekologické.
Sú ekologickejšie?
Podľa dostupných informácii, ktoré je však pomerne ťažké overiť si, nemeckí vedci zistili, že elektromobily zaťažujú ovzdušie a životné prostredie niekoľkonásobne viac ako klasické benzínové automobily. Údajne ide o hodnoty, ktoré dosahujú takmer až o tridsať percent viac vyprodukovaných emisií oxidu uhličitého (CO2). Nejedná sa však o emisie, ktoré vznikajú pri samotnom používaní áut, ale pri ich výrobe.
Problémom je výroba
Prvým a zároveň najväčším problémom je ťažba mangánu, lítia a kobaltu. Tieto materiály sa používajú na výrobu batérií do elektromobilov. Pri samotnej ťažbe je životné prostredie zaťažovaní extrémne. Ďalšie emisie sú vyprodukované pri spracovaní týchto materiálov. Podľa uvedených informácií, sa pri výrobe batérie do modelu Tesla 3 vyrobí takmer pätnásť ton CO2. Takáto batéria má pritom životnosť iba okolo desiatich rokov. Ak vezmeme do úvahy prejazdené kilometre, výrobu a všetky ostatné aspekty, čísla hovoria naozaj o tom, že elektromobily zaťažujú životné prostredie viac ako klasické benzínové autá. V prepočte ide približne o stoosemdesiat gramov CO2 na kilometer. Európska únia pritom plánuje od roku 2030 sprísniť limity, ktoré by povoľovali iba niečo okolo šesťdesiatich gramov CO2 na kilometer. V tomto prípade, by elektromobily naozaj neboli tým najekologickejším riešením.
Nerobme predčasné závery
Je však potrebné ešte raz pripomenúť, že o tejto štúdii nájdete na internete veľmi málo informácií. Nateraz je teda asi priskoro odsudzovať spoločnosť Tesla, alebo elektromobily ako také, keďže sa jedná o jedinú štúdiu. Kde je pravda ukáže pravdepodobne iba čas.